Po
mnenju doc. dr. Andraža Terška se postavi vprašanje, ali se ta
odstavek tolmači golo formalno in dobesedno ali stvarno utemeljeno
z (ustavno)pravno soljo. Meni, da je prvi način tolmačenja, torej
dobesedno in golo formalno, pravno nevzdržen in nezdružljiv z
načeli pristne demokratičnosti, političnega pluralizma, učinkovite
volilne alternative in obveščenega odločanja volivcev, volilno
pravico in svobodo izražanja kot pravno utemeljenimi imperativi
volilnega procesa. Meni tudi, da bi se sporni odstavek tolmačil
tako, da je RTVS dolžna zagotoviti neparlamentarnim strankam in
neodvisnim kandidatom najmanj eno tretjino predvolilnega programa (ne
pa točno ene tretjine), parlamentarnim pa največ dve tretjini.
(Dnevnikov objektiv, 29.10.2011)
Razlaga
dr. Terška je zanimiva. Meni, da bi se sporni odstavek moral
tolmačiti tako, da bi morali neparlamentarci imeti na razpolago
najmanj eno tretjino, torej lahko tudi več, čeprav zakon govori
točno o eni tretjini. Če bi tolmačili ta odstavek tako, da imajo
na razpolago točno eno tretjino, bi to po njegovem bilo pravno
nevzdržno in dobesedno tolmačenje zakona.
Tolmačiti
sporni odstavek tako, da gre za najmanj eno tretjino časa, lahko
torej tudi več, pa ni več razlaga, temveč sprememba. Iz jasne
zakonske dikcije, ki govori o eni tretjini, se naredi najmanj ena
tretjina. To pa je že sprememba zakona, saj zakon takšne dikcije
nima. Tekst zakona je jasen in pride v upoštev samo dobesedno
tolmačenje in ne tolmačenja v smislu pristne demokratičnosti,
političnega pluralizma … kot to meni dr. Teršek. Ta načela je
zakonodajalec verjetno že upošteval pri pisanju tega odstavka.
Kako
se morajo tolmačiti zakoni in drugi predpisi? Samo dobesedno in nič
drugače. Tolmačiti je potrebno tako, kot piše. Kajti samo tako
lahko vsi razumemo enako. Če bi tolmačili zakone po smislu in
drugih metodah, bi prišlo do kaosa, saj bi praktično vsak imel
svoje tolmačenje. To bi pa bilo nevzdržno in bi bilo pravno
nesprejemljivo. Kako bi izgledalo, da v zakonu piše A, tolmačenje
pa je nekaj drugega npr. A–, torej nekaj, kar v zakonu ne piše?
Tudi če je zakon napisan slabo oz. nerazumljivo, ga je potrebno
tolmačiti tako kot piše. Mogoče bodo prišle ven „čudne“
stvari, vendar bo to znak za parlament, da bo zakon takoj spremenil
in v bodoče pisal boljše in jasnejše zakone. Seveda je pri tem
potrebno v primeru nejasnih zakonov, le-te vedno tolmačiti v korist
šibkejše strani.
Logika tolmačenja spornega odstavka, ki jo dr. Teršek predlaga, ni nova, je pa lahko nevarna, saj lahko privede do „tihih“ sprememb zakonov, torej sprememba zakona skozi razlago in ne po predpisanem postopku. In do kaosa, kajti v zakonu bo pisalo eno, razlage pa bodo nekaj drugega. Čigava razlaga bo točna, če vemo, da ima praktično vsak pravnik svojo? In katero razlago bodo upoštevala sodišča? Po kakšni razlagi pa naj bi se ravnali „navadni“ državljani?
Veliki
mojstri spreobračanja besed so tudi teologi. Ena največjih zlorab
je cerkveno tolmačenje pete Božje zapovedi. Ta je jasna, saj je Bog
rekel: Ne ubijaj! Cerkev pa to razlaga tako, da se nedolžnega in
pravičnega ne ubije (Katekizem katoliške cerkve, točka 2261). To
pa je nekaj povsem drugega, kajti razlaga zelo oži zapoved. In to ni
več razlaga, temveč sprememba. Peta božja zapoved se v bistvu po
cerkvi glasi: Nedolžnega in pravičnega ne ubijaj! Ubijati je torej
mogoče vse dolžne in nepravične. Nepravični pa so seveda vsi
tisti, ki ne izpolnjujejo cerkvenih kriterijev pravičnosti. To so
npr. drugače misleči in verujoči, ateisti, tisti, ki so izstopili
iz cerkve … Ubijati je mogoče tudi v vojni in v okviru smrtne
kazni. Ubiješ lahko tudi živali, saj so dolžne dati cerkvi meso za
hrano … Ubiješ lahko živali v gozdovih, saj se pravičnost po
cerkvenem pravu nanaša samo na ljudi in ne na živali, poleg tega pa
so živali dolžne zadovoljevati človekovo oz. lovčevo slo po
ubijanju, saj so dane človeku v uporabo – seveda po cerkvenem
nauku. Zaradi takšne cerkvene spremembe ene najpomembnejših Božjih
zapovedi so umirali ljudje in še umirajo. Desetine milijonov ljudi
je zaradi takšne zlorabe pete zapovedi umrlo v srednjem veku, seveda
pa tudi prej in pozneje. Tečejo potoki krvi, tako živali kot ljudi.
Afganistan, Irak, Afrika … Umira narava, ki jo na veliko
zastrupljajo, družba propada. Podnebne spremembe se spreobračajo v
podnebno katastrofo. Ideološka podlaga vsega tega so cerkvene
zlorabe desetih Božjih zapovedi in namerno potvarjanje oz.
ponarejanje še drugih delov Božjega nauka. Cerkev je tako iz
zapovedi Ne ubijaj naredila ukaz ubijaj, ga inkorporirala v svojo
biblijo, predvsem staro zavezo, ki se mora, po cerkvenem nauku,
izvrševati tudi v novi zavezi (krvavi srednji vek ...), in ga
pripisala Bogu. Tako je Boga naredila za morilca. Ni čudno, da vedno
več ljudi zapušča cerkev. Kdo bo pa še verjel v takšnega krutega
in neusmiljenega Boga? Jasno pa je, da cerkev z Bogom nima nič
skupnega, kajti Bog se ne spreminja: pri njemu je zapoved Ne ubijaj
večna. Bog z ubijanjem nima ničesar skupnega, saj On ustvarja in ne
uničuje. Uničuje njegov nasprotnik – satan.
Ni komentarjev:
Objavite komentar